szklanenegatywy.pl Audioprzewodnik po "Szlaku bez końca" Galeria zdjęć  west
Lp TERMIN MIEJSCE KONSULTACJI ŚRODKI INFORMACJI GRUPY DOCELOWE
1 03.09.2015, godz. 11:30 Urząd Miejski w Babimoście Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte NGO, przedsiębiorcy, rolnicy, przedst.. kultury, sportu, sołectwa, KGW, OSP
2 04.09.2015, godz. 11:30 Urząd Miejski w Kargowej Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte j.w.
3 07.09.2015, godz. 11:30 Urząd Miejski w Trzcielu Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte j.w.
4 08.09.2015, godz.11:30 Urząd Miejski w Zbąszynku Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte j.w.
5 09.09.2015, godz. 11:30 Urząd Gminy w Siedlcu Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte j.w
6 10.09.2015, godz. 11:30 Urząd Miejski w Zbąszyniu Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte j.w.

Plan włączania społeczności lokalnej w przygotowanie LSR

W celu zapewnienia partycypacyjnego charakteru przygotowywanej nowej Lokalnej Strategii Rozwoju i umożliwienia udziału społeczności lokalnej w jej powstaniu, zastosowane będą następujące metody i techniki konsultacji społecznej, wdrażane według następującego planu. Na początku powołany zostanie zespół do spraw opracowania LSR, składający się z pracowników LGD i zarządu. Jego zadaniem będzie koordynacja prac związanych z opracowaniem LSR, przygotowanie dokumentu i prowadzeniem konsultacji. Pierwszą, zastosowaną metodą konsultacji będzie otwarcie punktu konsultacyjnego, mieszczącego się w biurze LGD, w którym każdy zainteresowany będzie miał dostęp do opracowywanych materiałów i będzie mógł wyrazić swoje opinie na ich temat, jak i na zagadnienia będące przedmiotem badań. W punkcie tym będzie prowadzony rejestr przeprowadzonych konsultacji, zgłoszonych uwag i propozycji. W celu dokonania diagnozy obszaru zastosowana będzie metoda desk research, polegająca na wtórnej analizie danych zastanych m.in. z GUS, PUP, OPS oraz kwestionariuszowe badania ankietowe, których celem będzie uzyskanie informacji od respondentów na temat specyfiki i spójności obszaru, jego problemów, kierunków rozwoju oraz identyfikacji grup defaworyzowanych. Aby umożliwić szeroki udział w badaniu zastosowana będzie również ankieta internetowa zamieszczona na stronie LGD.W dalszej kolejności przeprowadzone będą otwarte spotkania konsultacyjne w każdej gminie prowadzone techniką world caffe z udziałem mieszkańców i przedstawicieli każdego sektora, których celem będzie identyfikacja problemów, dokonanie analizy SWOT, formuowanie i uszeregowanie celów i przedsięwzięć. Następnie odbędą się spotkania focusowe z przedstawicielami grup defaworyzowanych celem ustalenia działań do nich skierowanych. Opracowanie kryteriów oceny operacji nastąpi podczas panelu ekspertów tj. osób z doświadczeniem w ocenie wniosków oraz realizacji operacji z obszaru LGD. Wypracowane kryteria zamieszczone będą na stronie internetowej celem zebrania opinii mieszkańców. Wstępnie opracowana strategia poddana będzie konsultacji poprzez publiczne zaproszenie do zgłaszania opinni. Startegia dostępna będzie w punkcie konsultacyjnym, na stronie internetowej oraz przesłana będzie do urzędów gmin. Zgłoszone uwagi zamieszczone będą na stronie LGD z informacją, czy zostały uwzględnione w ostatecznej wersji strategii, która przyjęta będzie przez Walne Zebranie Członków LGD.

 

Termin Działanie/Metoda Narzędzia/Środki Adresaci/Grupy docelowe Wskaźniki
Czerwiec - październik Utworzenie zespołu roboczego- spotkanie organizacyjne, prowadzenie spotkań według ustalonego planu
  • Spotkania, informacje mailowe
przedstawiciele Zarządu,   przedstawiciele poszczególnych gmin, pracownik biura

spotkanie -

liczba uczestników zespołu roboczego-

czerwiec/lipiec

Desk research – analiza danych zastanych do diagnozy LSR

  • analiza źródeł wtórnych, poszukiwanie informacji, które już istnieją i zostały zgromadzone przez inne podmioty: GUS, PUP, raporty, dane z Gmin, inne…

biuro,

zespół roboczy

przedstawiciele gmin

przedstawiciele sektorów

liczba dokumentów-15
Lipiec - październik Umieszczenie informacji o rozpoczęciu konsultacji ; systematyczne umieszczanie informacji o odbywających się konsultacjach Informacja na stronie internetowej LGD, informacja na stronach gmin mieszkańcy liczba stron internetowych na których umieszczono informację -6
lipiec/sierpień

Opracowanie ankiety

Utworzenie skrzynki kontaktowej

Punkt informacyjno-konsultacyjny w siedzibie LGD

  • ankieta pisemna dostępna w biurze, urzędach gmin, do pobrania ze strony internetowej LGD
mieszkańcy Liczba ankiet -250

lipiec/sierpień

do 15.08.2015

internetowe badanie ankietowe opinii mieszkańców o problemach obszaru

  • ankieta internetowa
 
użytkownicy internetu liczba ankiet -50
1.08-15.08.2015

Spotkania fokusowe:

przedstawiciele sektorów
(JST, Sektor Gospodarczy, Sektor Społeczny), Grupy defaworyzowane

  • FGI-dopełnienie diagnozy ( spotkania prowadzone przez moderatora oraz nagrywane grupy 10 osobowe)
sektory, grupy defaworyzowane

liczba spotkań-4

(po 1 spotkaniu z przedstawicielami z każdej z grup)

15.08-01.09.2015 Wypracowanie przez zespół roboczy podstawowych założeń dokumentu LSR
  • spotkania- opracowanie
  • analiza zgromadzonych badań, opracowanie dokumentu
członkowie zespołu roboczego

liczba spotkań-2

dokument-1

1.09-10.09.2015 Spotkania otwarte w gminach prowadzone met. world caffe – wypracowanie celów i analizy SWOT , przedstawienie danych z diagnozy , zebranie pomysłów mieszkańców Spotkania otwarte w gminach (po jednym spotkaniu) mieszkańcy liczba uczestników-100
15.09-30.09.2015 zespół roboczy – prace nad dokumentem LSR
  • uwzględnienie w dokumencie rekomendacji, uwag, opinii lokalnej społeczności ,
  • opracowanie „wyciągu z LSR” (cele, przedsięwzięcia, wskaźniki, SWOT, procedura wyboru)
zespół roboczy dokument -1
1.10.-15.10.2015 zaproszenie do zgłaszania opinii
  • umieszczenie dokumentu „Wyciągu z LSR” oraz całej LSR w Internecie (strony lgd, gmin)
  • opinie pisemne
  • rozesłanie do konkretnych grup interesu: JST, NGO…
mieszkańcy, sektory, grupy defaworyzowane Wysłanie zaproszenia do zgłaszania opinii do 20 podmiotów
15.10-20.10.2015 Zespół roboczy - opracowanie raportu z otrzymanych uwag i opinii

Zestawienie tabelaryczne uwag oraz ich uwzględnienia lub nie z uzasadnieniem

Zestawienie dostępne na stronach LGD

Mieszkańcy i podmioty uczestniczące w konsultacjach  
30.10.2015 przyjęcie LSR
  • uchwałą WZC
członkowie LGD Liczba uczestników WZC – 30 os.

ul. Rynek 16, 66-120 Kargowa

Adres email: biuro@lgdrk.pl

Telefon: 502 060 231, 513 639 738

Faks: 68 422-11-83

NIP: 973 086 37 12
REGON: 080100245
 

Biuro czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.00

Numer konta do składek członkowskich: 75 9660 0007 2600 1560 0200 0001.

 

Mapa Regionu Kozła

Leader w Polsce i w Europie

 

Inicjatywa Wspólnotowa – Leader

 

Leader+Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zrodziła się w krajach Unii Europejskiej inicjatywa pod nazwą Leader, która miała za zadanie złagodzenie problemów związanych ze zmianami zachodzącymi na terenach wiejskich. Intensyfikacja produkcji rolniczej pociągnęła za sobą zmniejszenie liczby gospodarstw rolnych, ograniczenie zatrudnienia w rolnictwie oraz rozszerzający się proces migracji ludności do miast i stopniowe wyludnianie się obszarów wiejskich. Opracowany w krajach unijnych program Leader został oparty na nowatorskim podejściu, zakładającym szerokie zaangażowanie mieszkańców obszarów wiejskich, lokalnych instytucji i organizacji. Program ten miał pomóc we wdrażaniu zrównoważonej strategii rozwoju obszarów wiejskich.
Istota programu o nazwie LEADER zawarta jest w samej nazwie, która stanowi akronim wyrażenia pochodzącego z języka francuskiego i oznacza „ powiązania pomiędzy działaniami na rzecz rozwoju gospodarczego obszarów wiejskich” ( Liaison Entre Actions de Development de L`Economie Rurale). Działania w ramach tego programu rozpoczęły się w 1991 r i zostały zaprojektowane na cztery lata. W efekcie z programu Leader I skorzystało 149 Lokalnych Grup Działania ( LGD), które wykorzystały 413 mln ECU. Najwięcej środków przypadło LGD w Hiszpanii, które skonsumowały prawie 30 % tej kwoty( 120 mln ECU). Drugim dużym beneficjentem była Francja ( 65 mln ), a trzecim Włochy( 55 mln). W związku z tym, że program Leader I zakończył się sukcesem, Komisja Europejska postanowiła go kontynuować w latach 1994 – 1999 jako program Leader II. Drugi Leader upowszechniał doświadczenia na większym obszarze Unii i objął połowę obszarów wiejskich UE. Inicjatywa ta była wdrożona przez 906 Lokalnych Grup Działania i 92 tzw. „ wspólne organizacje”, które skupiały swoje wysiłki wokół jednego problemu i terytorialny aspekt ich oddziaływania miał mniejsze znaczenie. Budżet programu Leader II był bardzo znaczny i wynosił 1795 mld ECU.

Zarówno Leader I , jak i Leader II pozostawiły pozytywny wizerunek i przekonanie, że takie działania na rzecz obszarów wiejskich powinny być kontynuowane i pogłębione. W roku 2000 rozpoczęła się kolejna edycja inicjatywy pod nazwą Leader +, w której mogą brać udział wszystkie obszary wiejskie UE, a jako główny cel ustalono wdrażanie nowatorskich strategii rozwoju obszarów wiejskich. Program ten zachęca do stosowania eksperymentalnych i innowacyjnych metod działania, skierowany jest na działania związane z zachowaniem i wzbogaceniem dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, wsparcia dla przedsiębiorczości w celu tworzenia miejsc pracy oraz poprawienia zdolności organizacyjnych lokalnych społeczności. Leader + przewiduje trzy rodzaje działań:
 
  • Działanie I – Wsparcie dla realizacji zintegrowanych strategii rozwoju terytorialnego, o charakterze pilotażowym, opartych o oddolne podejście i partnerstwo lokalne;
  • Działanie II – Wsparcie współpracy między regionami i międzynarodowej;
  • Działanie III – Budowanie sieci wszystkich obszarów wiejskich w UE, zarówno będących beneficjentami Programu, jak i nie, oraz wszystkich działających na rzecz ich rozwoju.

Komisja Europejska wyznaczyła cztery tematy, które stanowią priorytety dla Wspólnoty i dla każdego LGD, w związku z czym powinny być uwzględnione w strategiach i wymaga, by przynajmniej jeden z tych priorytetów był realizowany. Do nich zalicza się:

  • Wykorzystanie nowych technologii oraz know – how w celu poprawy konkurencyjności produktów i usług na obszarach wiejskich;
  • Poprawa jakości życia na obszarach wiejskich;
  • Podnoszenie wartości lokalnych produktów, a w szczególności poprzez ułatwianie drobnym producentom dostępu do rynku poprzez wspólne działania;
  • Wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych, w tym potencjału obszarów objętych programem Natura 2000.

Najbardziej popularny okazał się temat dotyczący wykorzystania zasobów naturalnych i kulturowych ( 34 % ). Całkowity budżet programu Leader + na lata 2000 – 2006 wyniósł 5 046 mln EUR. Podobnie jak w ramach programu Leader I największym beneficjentem programu Leader + jest Hiszpania. Obecnie po 15 latach wdrażania Inicjatywy Wspólnotowej Leader w „starych" krajach członkowskich UE funkcjonuje 893 LGD.

Leader w Polsce (od 2004 roku)

Program był realizowany w dwóch schematach. Celem Schematu I było tworzenie Lokalnych Grup Działania, które dokonywały oceny możliwości rozwojowych terenów wiejskich. W ramach schematu zrealizowano działania szkoleniowe, informacyjne oraz doradcze, służące zaangażowaniu mieszkańców w proces przygotowania koncepcji rozwoju obszarów wiejskich i tworzenia partnerstw publiczno – prywatnych.

Schemat II służył wdrażaniu Zintegrowanych Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich opracowanych przez LGD w I Schemacie. W ramach schematu Lokalne Grupy Działania uzyskały wsparcie dla działań wielosektorowych, uwzględniających rozwój turystyki, ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno – kulturowych, popularyzację i rozwój produkcji wyrobów regionalnych a także działań szkoleniowych.
O wsparcie w ramach Schematu II mogły ubiegać się jedynie LGD zarejestrowane w formie fundacji lub stowarzyszenia. Drugim wymogiem było takie uformowanie zarządu, w którym 50 % osób wskazano przez partnerów społecznych i gospodarczych, co miało zapewnić znaczący wpływ tych środowisk na kształtowanie obecnego i przyszłego oblicza obszarów wiejskich.
Wdrażanie inicjatywy Leader w Polsce do chwili obecnej miało charakter pilotażowy, którego głównym zadaniem było kompleksowe przygotowanie społeczności lokalnych do pełnego wykorzystania tego podejścia w nowym okresie programowania w latach 2007 – 2013.