- Szczegóły
1. Raport z badań nad obszarem Lokalnej Grupy Działania Regionu Kozła - PRZEKAŻ SWOJE UWAGI: biuro@lgdrk.pl
2. Protokół z konsultacji przygotowania lokalnej strategii rozwoju Regionu Kozła na lata 2014 – 2020 PRZEKAŻ SWOJE UWAGI biuro@lgdrk.pl
3. Cele ogólne, szczegółowe i przedsięwzięcia Lokalnej Strategii Rozwoju Regionu Kozła 2014 - 2020 - PRZEKAŻ SWOJE UWAGI: biuro@lgdrk.pl
4. Protokół posiedzenia Zespołu ds. Oceny Pomysłów Aktywizujących Lokalną Społeczność zgłoszonych do Lokalnej Strategii Rozwoju Regionu Kozła na lata 2014-2020 z dnia 17 października 2015 r. - PRZEKAŻ SWOJE UWAGI biuro@lgdrk.pl
6. Strategia Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność na lata 2014-2020 LGD Regionu Kozła
Przekaż swoją opinię o raporcie.
- Szczegóły
Lp | TERMIN | MIEJSCE KONSULTACJI | ŚRODKI INFORMACJI | GRUPY DOCELOWE |
1 | 03.09.2015, godz. 11:30 | Urząd Miejski w Babimoście | Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte | NGO, przedsiębiorcy, rolnicy, przedst.. kultury, sportu, sołectwa, KGW, OSP |
2 | 04.09.2015, godz. 11:30 | Urząd Miejski w Kargowej | Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte | j.w. |
3 | 07.09.2015, godz. 11:30 | Urząd Miejski w Trzcielu | Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte | j.w. |
4 | 08.09.2015, godz.11:30 | Urząd Miejski w Zbąszynku | Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte | j.w. |
5 | 09.09.2015, godz. 11:30 | Urząd Gminy w Siedlcu | Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte | j.w |
6 | 10.09.2015, godz. 11:30 | Urząd Miejski w Zbąszyniu | Prowadzenie konsultacji – moderowane spotkanie otwarte | j.w. |
- Szczegóły
Plan włączania społeczności lokalnej w przygotowanie LSR
W celu zapewnienia partycypacyjnego charakteru przygotowywanej nowej Lokalnej Strategii Rozwoju i umożliwienia udziału społeczności lokalnej w jej powstaniu, zastosowane będą następujące metody i techniki konsultacji społecznej, wdrażane według następującego planu. Na początku powołany zostanie zespół do spraw opracowania LSR, składający się z pracowników LGD i zarządu. Jego zadaniem będzie koordynacja prac związanych z opracowaniem LSR, przygotowanie dokumentu i prowadzeniem konsultacji. Pierwszą, zastosowaną metodą konsultacji będzie otwarcie punktu konsultacyjnego, mieszczącego się w biurze LGD, w którym każdy zainteresowany będzie miał dostęp do opracowywanych materiałów i będzie mógł wyrazić swoje opinie na ich temat, jak i na zagadnienia będące przedmiotem badań. W punkcie tym będzie prowadzony rejestr przeprowadzonych konsultacji, zgłoszonych uwag i propozycji. W celu dokonania diagnozy obszaru zastosowana będzie metoda desk research, polegająca na wtórnej analizie danych zastanych m.in. z GUS, PUP, OPS oraz kwestionariuszowe badania ankietowe, których celem będzie uzyskanie informacji od respondentów na temat specyfiki i spójności obszaru, jego problemów, kierunków rozwoju oraz identyfikacji grup defaworyzowanych. Aby umożliwić szeroki udział w badaniu zastosowana będzie również ankieta internetowa zamieszczona na stronie LGD.W dalszej kolejności przeprowadzone będą otwarte spotkania konsultacyjne w każdej gminie prowadzone techniką world caffe z udziałem mieszkańców i przedstawicieli każdego sektora, których celem będzie identyfikacja problemów, dokonanie analizy SWOT, formuowanie i uszeregowanie celów i przedsięwzięć. Następnie odbędą się spotkania focusowe z przedstawicielami grup defaworyzowanych celem ustalenia działań do nich skierowanych. Opracowanie kryteriów oceny operacji nastąpi podczas panelu ekspertów tj. osób z doświadczeniem w ocenie wniosków oraz realizacji operacji z obszaru LGD. Wypracowane kryteria zamieszczone będą na stronie internetowej celem zebrania opinii mieszkańców. Wstępnie opracowana strategia poddana będzie konsultacji poprzez publiczne zaproszenie do zgłaszania opinni. Startegia dostępna będzie w punkcie konsultacyjnym, na stronie internetowej oraz przesłana będzie do urzędów gmin. Zgłoszone uwagi zamieszczone będą na stronie LGD z informacją, czy zostały uwzględnione w ostatecznej wersji strategii, która przyjęta będzie przez Walne Zebranie Członków LGD.
Termin | Działanie/Metoda | Narzędzia/Środki | Adresaci/Grupy docelowe | Wskaźniki |
Czerwiec - październik | Utworzenie zespołu roboczego- spotkanie organizacyjne, prowadzenie spotkań według ustalonego planu |
|
przedstawiciele Zarządu, przedstawiciele poszczególnych gmin, pracownik biura |
spotkanie - liczba uczestników zespołu roboczego- |
czerwiec/lipiec |
Desk research – analiza danych zastanych do diagnozy LSR |
|
biuro, zespół roboczy przedstawiciele gmin przedstawiciele sektorów |
liczba dokumentów-15 |
Lipiec - październik | Umieszczenie informacji o rozpoczęciu konsultacji ; systematyczne umieszczanie informacji o odbywających się konsultacjach | Informacja na stronie internetowej LGD, informacja na stronach gmin | mieszkańcy | liczba stron internetowych na których umieszczono informację -6 |
lipiec/sierpień |
Opracowanie ankiety Utworzenie skrzynki kontaktowej Punkt informacyjno-konsultacyjny w siedzibie LGD |
|
mieszkańcy | Liczba ankiet -250 |
lipiec/sierpień do 15.08.2015 |
internetowe badanie ankietowe opinii mieszkańców o problemach obszaru |
|
użytkownicy internetu | liczba ankiet -50 |
1.08-15.08.2015 |
Spotkania fokusowe: przedstawiciele sektorów |
|
sektory, grupy defaworyzowane |
liczba spotkań-4 (po 1 spotkaniu z przedstawicielami z każdej z grup) |
15.08-01.09.2015 | Wypracowanie przez zespół roboczy podstawowych założeń dokumentu LSR |
|
członkowie zespołu roboczego |
liczba spotkań-2 dokument-1 |
1.09-10.09.2015 | Spotkania otwarte w gminach prowadzone met. world caffe – wypracowanie celów i analizy SWOT , przedstawienie danych z diagnozy , zebranie pomysłów mieszkańców | Spotkania otwarte w gminach (po jednym spotkaniu) | mieszkańcy | liczba uczestników-100 |
15.09-30.09.2015 | zespół roboczy – prace nad dokumentem LSR |
|
zespół roboczy | dokument -1 |
1.10.-15.10.2015 | zaproszenie do zgłaszania opinii |
|
mieszkańcy, sektory, grupy defaworyzowane | Wysłanie zaproszenia do zgłaszania opinii do 20 podmiotów |
15.10-20.10.2015 | Zespół roboczy - opracowanie raportu z otrzymanych uwag i opinii |
Zestawienie tabelaryczne uwag oraz ich uwzględnienia lub nie z uzasadnieniem Zestawienie dostępne na stronach LGD |
Mieszkańcy i podmioty uczestniczące w konsultacjach | |
30.10.2015 | przyjęcie LSR |
|
członkowie LGD | Liczba uczestników WZC – 30 os. |
- Szczegóły
ul. Rynek 16, 66-120 Kargowa
Adres email: biuro@lgdrk.pl
Telefon: 502 060 231, 513 639 738
Faks: 68 422-11-83
Biuro czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.00
Numer konta do składek członkowskich: 75 9660 0007 2600 1560 0200 0001.
- Szczegóły
- Szczegóły
Leader w Polsce i w Europie
Inicjatywa Wspólnotowa – Leader
Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zrodziła się w krajach Unii Europejskiej inicjatywa pod nazwą Leader, która miała za zadanie złagodzenie problemów związanych ze zmianami zachodzącymi na terenach wiejskich. Intensyfikacja produkcji rolniczej pociągnęła za sobą zmniejszenie liczby gospodarstw rolnych, ograniczenie zatrudnienia w rolnictwie oraz rozszerzający się proces migracji ludności do miast i stopniowe wyludnianie się obszarów wiejskich. Opracowany w krajach unijnych program Leader został oparty na nowatorskim podejściu, zakładającym szerokie zaangażowanie mieszkańców obszarów wiejskich, lokalnych instytucji i organizacji. Program ten miał pomóc we wdrażaniu zrównoważonej strategii rozwoju obszarów wiejskich.
Istota programu o nazwie LEADER zawarta jest w samej nazwie, która stanowi akronim wyrażenia pochodzącego z języka francuskiego i oznacza „ powiązania pomiędzy działaniami na rzecz rozwoju gospodarczego obszarów wiejskich” ( Liaison Entre Actions de Development de L`Economie Rurale). Działania w ramach tego programu rozpoczęły się w 1991 r i zostały zaprojektowane na cztery lata. W efekcie z programu Leader I skorzystało 149 Lokalnych Grup Działania ( LGD), które wykorzystały 413 mln ECU. Najwięcej środków przypadło LGD w Hiszpanii, które skonsumowały prawie 30 % tej kwoty( 120 mln ECU). Drugim dużym beneficjentem była Francja ( 65 mln ), a trzecim Włochy( 55 mln). W związku z tym, że program Leader I zakończył się sukcesem, Komisja Europejska postanowiła go kontynuować w latach 1994 – 1999 jako program Leader II. Drugi Leader upowszechniał doświadczenia na większym obszarze Unii i objął połowę obszarów wiejskich UE. Inicjatywa ta była wdrożona przez 906 Lokalnych Grup Działania i 92 tzw. „ wspólne organizacje”, które skupiały swoje wysiłki wokół jednego problemu i terytorialny aspekt ich oddziaływania miał mniejsze znaczenie. Budżet programu Leader II był bardzo znaczny i wynosił 1795 mld ECU.
- Działanie I – Wsparcie dla realizacji zintegrowanych strategii rozwoju terytorialnego, o charakterze pilotażowym, opartych o oddolne podejście i partnerstwo lokalne;
- Działanie II – Wsparcie współpracy między regionami i międzynarodowej;
-
Działanie III – Budowanie sieci wszystkich obszarów wiejskich w UE, zarówno będących beneficjentami Programu, jak i nie, oraz wszystkich działających na rzecz ich rozwoju.
Komisja Europejska wyznaczyła cztery tematy, które stanowią priorytety dla Wspólnoty i dla każdego LGD, w związku z czym powinny być uwzględnione w strategiach i wymaga, by przynajmniej jeden z tych priorytetów był realizowany. Do nich zalicza się:
- Wykorzystanie nowych technologii oraz know – how w celu poprawy konkurencyjności produktów i usług na obszarach wiejskich;
- Poprawa jakości życia na obszarach wiejskich;
- Podnoszenie wartości lokalnych produktów, a w szczególności poprzez ułatwianie drobnym producentom dostępu do rynku poprzez wspólne działania;
- Wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych, w tym potencjału obszarów objętych programem Natura 2000.
Najbardziej popularny okazał się temat dotyczący wykorzystania zasobów naturalnych i kulturowych ( 34 % ). Całkowity budżet programu Leader + na lata 2000 – 2006 wyniósł 5 046 mln EUR. Podobnie jak w ramach programu Leader I największym beneficjentem programu Leader + jest Hiszpania. Obecnie po 15 latach wdrażania Inicjatywy Wspólnotowej Leader w „starych" krajach członkowskich UE funkcjonuje 893 LGD.
Leader w Polsce (od 2004 roku)
Program był realizowany w dwóch schematach. Celem Schematu I było tworzenie Lokalnych Grup Działania, które dokonywały oceny możliwości rozwojowych terenów wiejskich. W ramach schematu zrealizowano działania szkoleniowe, informacyjne oraz doradcze, służące zaangażowaniu mieszkańców w proces przygotowania koncepcji rozwoju obszarów wiejskich i tworzenia partnerstw publiczno – prywatnych.
Strona 8 z 9